PARINTELE ARSENIE PAPACIOC

Parintele Arsenie Papacioc este considerat cel mai mare duhovnic roman in viata. A facut parte din “generatia de aur” a teologilor romani, a fost prigonit si inchis de comunisti. A stat in pustie cu parintele Cleopa. Din anul 1976 este duhovnicul Manastirii “Sfanta Maria” - Techirghiol.

Desi are 91 de ani, desi chinuit de boli trupesti, parintele inca mai slujeste. Cand am poposit la Techirghiol, parintele era treaz inca de la ora 4.00 dimineata, iar la ora 5.00 era deja in altar. A slujit Sfanta Liturghie si apoi pomenirea mortilor. Pe la ora 11.30 a mers la chilie sprijinit de bratul unei maici, caci nu se mai poate deplasa singur. Pentru a-si imparti putinul timp celor care se inghesuie la usa sa, a renuntat sa mai manance. A primit in chilia sa doua femei, venite sa-i ceara sfatul. Una dintre ele ne-a marturisit ca fiul ei de 29 de ani are un chist undeva la plamani si ca medicii nu i-au dat mari sanse de supravietuire. Parintele i-a spus insa ca va scapa cu zile. Oamenii spun ca duhovnicul este vazator cu duhul.

Am intrat si noi pentru a-i oferi cateva exemplare din “Lumina”. A primit ziarul cu bucurie si ne-a binecuvantat. Am fost invitati in biserica, acolo unde parintele ne-a vorbit despre ceea ce trebuie sa facem pentru a ne mantui. La final a pastrat pret de cateva clipe un moment de tacere, apoi a spus: “Asa-i ca e greu cand taci, dar sa nu taci, sa vorbesti tacand!”. A iesit din biserica sprijinit de acelasi brat. S-a oprit in pridvor si ne-a rugat: “O rugaminte mare, dar e greu daca nu se implineste - sarutati pe Sfanta Parascheva si din partea mea”.

Din invataturile parintelui Arsenie

“M-am uitat la voi sa va vad figurile, doar, doar, in felul asta as putea sa va vad si inimile. Faptul ca va aflati aici da de inteles ca va preocupa problema mantuirii, dar mai rational. As vrea sa discutam despre ceva care sa va puna in miscare. Nu teorie, tipic, tipic, si la inima, nimic. Trebuie sa zbori cu amandoua aripile, vertical, fara cea mai mica abatere. Pentru ceea ce a facut Hristos pentru noi, nu e permisa nici cea mai mica abatere. Iar daca se intampla, sa fie fara voia noastra, sa cautam duhovnicul si sa ne dezlegam. Pentru ca nici o nenorocire nu inseamna ceva, daca credinta ramane in picioare. Cel mai mare castig al Satanei este descurajarea noastra in urma unor caderi, slabiciuni. Dragii mei, nu se ajunge sa strabati distante decat pas cu pas, dar sigur. Nu va intreb daca ati auzit de iad. Ati auzit, dar nu-l cunoasteti! Apucati-va de acum de a cunoaste mai intai Raiul. Va cunoasteti dupa identitatea din buletin, dar nu va cunoasteti inimile, posibilitatile.

Dumnezeu ne-a creat numai pentru El

Dragii mei, fiinta omeneasca este cu totul superioara intregii creatii. Umanitatea e superioara ingerilor. Dumnezeu a creat ingerii cu o mare misiune. Ei pot mult, pentru ca sunt curati. Dumnezeu ne-a creat singur, numai pentru El. Nu pentru altceva, cu nici un chip! Ne-a creat ca sa fim impreuna cu El in vecii vecilor, iar pentru asa ceva ne-a creat liberi, dar ne-a asortat, ne-a dat inger pazitor, pe care l-ati uitat! Dar n-ati simtit pe dracul pe spinare ca sa vedeti cat de important e ingerul pazitor impotriva lui. Se spune ca este cu neputinta sa nu mori daca vezi un inger in adevarata lui lumina. Ingerul asta are o misiune grozav de importanta. Toate gandurile si cuvintele tale spre Dumnezeire sunt duse de inger la Dumnezeu.

Nu exista pacat mic

La o conferinta, primeam bilete. Si-mi zice unul ca el are un pacat mic. Dar eu cunosc un pacat si mai mic decat al lui. Adam n-a facut altceva, decat a muscat dintr-un mar. N-a fost impotriva lui Dumnezeu, nu s-a indoit de existenta puterii divine, dar n-a ascultat. Si a rasturnat cerul si pamantul. Nu exista pacat mic! A trebuit sa vina Hristos sa salveze fiinta omeneasca. Si ne-a adus mai mult decat ne-a pierdut Adam! Ne-a dat putinta de a ne indumnezei. Noi, niste fiinte in dimensiunea in care suntem, avem puteri divine! Avem o animalitate in noi si unde inceteaza animalitatea incepe omul. Pana cand, va intrebati, dam voie animalului astuia din noi sa lucreze?

Moartea nu vine sa-i faci o cafea

In viata mea, am fost la multe capataie de muribunzi. Tipete grozave, vedeau dracii, vedeau pacatele exact cum le-au facut! Nu se puteau salva, ca moartea nu vine sa-i faci o cafea! Vine sa te ia. Te duce unde-s faptele, nu discuta. Si toti acestia doreau sa mai traiasca o zi. Ziceti ca-i putin… dar sa vedeti, cand se opreste rasuflarea, ce importanta e o clipa. Justitia divina e incadrata de marea iubire divina, si ne iarta cu o suspinare. Asta m-a facut sa spun ca o clipa poate sa fie un timp si o suspinare poate sa fie o rugaciune. Si un mare traitor a zis ca aceasta clipa e mai mult decat cosul cu lacrimi. Dumnezeu vrea o inima sincera, si nu mii de rugaciuni. Vrea inima noastra. Nimic nu-i mai scump de la Dumnezeu decat timpul. Ni l-a dat ca sa ne salvam. Ne-a suferit, ne-a ingaduit, doar-doar ne-om ridica. Asta e mila lui Dumnezeu - ne tine o viata intreaga! Daca am gasi cu putinta sa intrebam pe cei de sus - ce v-a costat de ati ajuns la atata fericire, raspunsul ar fi: timp, putin timp, petrecut bine. Dumnezeu ne-a creat liberi ca sa luptam, ca harul Lui nu vine la un milog, vine la un erou.

Daca nu poti sa-ti iubesti vrajmasii, macar sa nu-i urasti

A iubi vrajmasii e o porunca, nu un sfat! Eu, care stau de vorba cu multa lume, am simtit ca-mi spun - parinte, pana aici! Fac orice, 1.000 de metanii pe zi, dar sa nu-mi spui sa-mi iubesc dusmanii. Vedeti ghearele dracesti care stapanesc pe fiecare? Daca nu poti sa-ti iubesti vrajmasii, macar sa nu-i urasti, si nu mai esti in balta, ci pe treapta. Sa facem putina cantareala negustoreasca... Focul iadului e o realitate, nu o sperietoare adusa de duhovnici sau parinti in educatia religioasa. Iadul e o mare realitate! Si daca nu ierti, mergi in focul de veci. Focul de acolo e de mii de ori mai tare decat focul de aici, si-i fara lumina. Nu te vezi cu cineva! Si nu stai acolo un timp, ci o vesnicie! Dati-va seama, ingrozitor! Pentru ca nu numai suferinta fizica te macina, ci si faptul ca esti rupt de iubirea lui Dumnezeu pe vesnicie. Te ingrozeste vesnicia asta, mai fratilor! Te plictisesc de multe ori chiar niste bunatati, ca te saturi de ele.

40 de ani erau un timp si nu o vesnicie

Unui oarecare ins i s-au descoperit suferintele din iad. Pana la glezne era unul in foc si tipa groaznic. Si l-a intrebat asta - de ce tipi asa? Pentru ca vesnic sunt in focul asta! Si a mers de a dat de altul care era in foc pana la gat; dar asta se bucura din cand in cand. Si a spus: cu mult mai mult sunt in foc decat altii, dar ma bucur cand se mai face cate unul din neamul meu preot, si peste 40 de ani ma scoate de aici. Vedeti, psihologic, 40 de ani erau un timp si nu o vesnicie. Era fericit pentru ca avea o nadejde.

Fratilor, la judecata vom fi intrebati: de ce n-ai iubit? Pentru ca am dusmanit, pentru ca am vorbit de rau, pentru ca am ucis! Luptati, de ce nu vreti sa cereti harul lui Dumnezeu? Cand vin ispite de tot felul, strigati la Hristos: Doamne Iisuse, Doamne Iisuse! Nu stati in virtutea inertiei, traiti fiecare moment. E greu, dar Dumnezeu va intelege, vrea sa va ajute. Ne urmareste pentru ca ne iubeste. Hai sa ne iubim!”

Nu fa cruce cantand ca la mandolina!

Atunci cand facem crucea ne plecam Sfintei Treimi. Cand ridici mana la frunte, toata inaltimea, Tatal, apoi, toata adancimea, Fiul si duci la umeri, toata latimea, Sfantul Duh. De aceea fuge dracul de cruce! Dar daca o faci asa, ca si cum ai canta la mandolina, atunci nu stiu care draci vor mai fugi, mai mult ii incurajezi.

OSHO A ZIS:

O persoană cu adevărat non-violentă este cea care nu ucide pe nimeni şi care nu face rău nimănui, deoarece este împotriva faptului de a ucide, este împotriva faptului de a face rău. Ea se va împotrivi însă şi în situaţia în care altcineva încearcă să îi facă ei vreun rău. Dacă cineva încearcă să o ucidă, ea se va împotrivi şi în acest caz şi nu va permite ca acest lucru să se întâmple. Ea nu va iniţia nicio violenţă, însă dacă împotriva ei va fi îndreptat vreun act violent, atunci se va bate din toate puterile. Numai aşa oamenii non-violenţi pot rămâne independenţi; altfel vor fi sclavi, vor rămâne săraci şi vor fi întotdeauna exploataţi de alţii.

"Gelozia voastrà distruge totul. Posesivitatea voastrà distruge totul. Inainte de fericire trebuie sà intelegeti cà tot ceea ce cîstigati cu gelozie, aruncati în foc; cu cît deveniti mai gelos, mai supàrat, mai plin de urà, cu atît mai mult alungati cealaltà persoanà mai departe de voi. Este o simplà lege aritmeticà cà nu mergeti pe drumul care và va ajuta; distrugeti acelasi lucru pe care doriti sà-l pàstrati. Este simplu, evident - este nemteste !" Gelozia este ca o ultimà explozie, un tipàt negru al viselor distruse, a rànilor, a neajutoràrii si a dezgustului de sine.Este ca un crucisàtor fàrà iesire dintr-o zonà de ràzboi, fiind doar dumneavoastrà la bord. Gelozia este ca un miros neplàcut ascuns în adîncurile fiintei voastre care erupe pe pielea voastrà si pe care nici un sàpun sau zîmbet nu-l poate ascunde. Gelozia este greu de definit. Ce este si la ce este bunà ? Cînd vorbesti oamenilor despre acest subiect descoperi cà ei trebuie sà caute cîteva minute prin filele memoriei lor pentru a descoperi pe cea care indicà gelozia. Bineînteles cà în partea superioarà a paginii stà gelozia în dragoste din cauza lui sau a ei . Bineînteles ? Dar dragostea nu are nimic în comun cu gelozia . Atunci cînd iubitul sau iubita voastrà merge cu altcineva trebuie sà và întrebati. Problema nu este cà iubitul sau iubita voastrà iubeste pe altcineva; problema este dacà iubiti acea persoanà ? De multe ori nu sînteti în stare sà faceti fatà acestei întrebàri. Dar aceasta este cu adevàrat întrebarea pe care trebuie sà v-o puneti. Dacà gelozia dispare si dragostea totusi ràmîne, atunci înseamnà cà aveti ceva solid în viata voastrà . "Gelozia este otrava care omoarà toatà dragostea si bucuria ei. Dar gelozia vine din cauza unei neîntelegeri primare. Continuàm sà ne gîndim la dragostea noastrà ca la o cantitate, deci ne este fricà. Ne iubea de 2 kg, iar acum doar de 1 kg. Si mîine, dacà va gàsi pe altcineva - doar de 1/2 kg. Iar în acest mod dragostea va continua sà disparà; curînd veti sta fatà în fatà cu cîntarul dumneavoastrà fàrà nici un kilogram pe el. Unui bàrbat trebuie sà-i fie permis sà vinà în contact cu cît mai multe femei posibil. Unei femei trebuie sà-i fie permis sà vinà în contact cu cît mai multi bàrbati posibil.
Ambii trebuie sà se îmbogàteascà si fiind bogati în experientà, intimitate, prietenie, ei vor sti sà aprecieze greutate dragostei care altfel ar lipsi. Dar interesele meschine nu vor ca tu sà fii inteligent, bogat în experientà, sà atingi apogeul potentialului tàu, pentru cà este periculos pentru ele. Poti ràmîne sclav doar dacà esti sàrac în experientà, doar dacà esti sàrac în întelegere ." "Rolul unui maestru este foarte straniu. El trebuie sà te ajute sà ajungi la întelegerea structurii interne a constiintei tale, care este plinà de gelozie. Toate traditiile si întregul trecut au fàcut doar opusul. Asa numitii sfinti, în toate traditiile, tràiesc într-un asemenea mod încît nu và veti simti gelosi pe ei niciodatà. Retineti acest aspect. Va simti simpatie, respect pentru ei; dar respectul nu este realitatea voastrà, simpatia nu este natura voastrà. Sfîntul se tortureazà pe el însusi, iar aceasta nu este natura sa, de asemenea. El începe sà nu mai fie natural pentru a cîstiga respect, pentru a-si îndeplini egoul sàu. El nu este interesat în cresterea spiritualà; el este interesat în respectabilitate, în a fi privit ca un zeu. Si este gata sà facà orice pentru asta. El tràieste într-o iluzie si creazà o mare iluzie în oamenii ce vin la el. El îi ajutà sà simtà cà sînt religiosi, cà sînt spirituali, pentru cà ei respectà un sfînt. Ei nu sînt gata sà facà o asemenea disciplinà asceticà pentru ei; dar ei sperà cà într-o zi... acesta este idealul lor. Ei uità însà complet cà sînt fiinte umane geloase. Iar sfîntul îi ajutà sà- si uite gelozia; el îi ajutà sà si-o reprime. Munca unui maestru este total diferità. El trebuie sà provoace gelozia, pentru cà acesta este singurul mod al adeptilor sài de a o îndepàrta.In primul rînd trebuie sà stiti cà o aveti, apoi va trebui sà o aruncati, pentru cà este doar mizerie si suferintà. Dar o puteti reprima atît de adînc încît momentul cînd trebuie sà o aruncati nu vine. Societatea, a exploatat îndividul în atîtea moduri, încît este aproape imposibil de crezut. A creat mijloace atît de înteligente si ascunse, încît este aproape imposibil de crezut. A creat mijloace atît de inteligente si ascunse, încît este aproape imposibil chiar a-ti imagina cà acestea sînt mijloace de exploatare. Acestea sînt mijloace de exploatare a indivizilor, de distrugere a integritàtii sale, de a îndepàrta de el tot ceea ce el a produs - fàrà chiar a crea nici o suspiciune în el, nici o îndoialà în legàturà cu ceea ce face din el . Gelozia este unul din cele mai puternice mijloace. Incà din copilàrie fiecare societate, fiecare culturà, fiecare religie, ne învatà despre comparatie. Iar copilul este împins sà învete aceasta. El este doar o tabula rasa, o hîrtie albà fàrà nici un semn; deci ceea ce pàrintii, profesorii, preotii scriu în ea, el va începe sà creadà cà acesta este destinul sàu, fata sa. Omul intrà în existentà cu toate usile deschise, toate directiile permise, toate dimensiunile sînt pentru el de ales. Dar înainte de a putea alege, înainte de a putea fi, înainte chiar de a-si fi simtit fiinta, el este oprit. Si este oprit de acei care cred cà-l iubesc; zdrobit, limitat, conditionat cu toate cele mai bune intentii din lume... Gelozia este unul dintre cele mai puternice mijloace . Uitati-và la ea de aproape; ce poate sà însemne ? Gelozia înseamnà a trài prin comparatie. Cineva este mai înalt decît voi. Sînteti întotdeauna undeva pe o treaptà de mijloc a unei scàri. Poate cà scara este un cerc pentru cà nimeni nu gàseste capàtul. Oricine este întepenit undeva la mijloc, oricine este la mijloc. Scara pare a fi o roatà. Cineva este deasupra voastrà - aceasta ràneste. Aceasta và mentine într-o stare de luptà, miscare prin toate mijloacele posibile, pentru cà dacà reusiti în bine sau în ràu. Succesul và dà toate repturile, insuccesul dovedeste cà ati gresit. Tot ceea ce are importantà este succesul, deci orice mijloc este permis. Deci nu trebuie sà và pese de mijloacele prin care-l atingeti si de fapt nimànui nu-i pasà. Problema este cum sà urci cît mai sus pe scarà. Dar niciodatà nu vei ajunge la capàtul ei. Si oricine va fi deasupra ta va crea în tine gelozia, pentru cà el a reusit si tu ai càzut. Cineva poate gîndi cà-si poate petrece toatà viata trecînd de pe o scarà pe alta, dar va gàsi pe cineva care sà fie mai sus decît el - care n-ar putea sà sarà de pe scarà ? Nu, nu poate sàri . Societatea este foarte precautà, foarte inteligentà. Ea si-a rafinat metodele de-a lungul miilor de ani. De ce nu puteti iesi din cerc ? Pentru cà este cineva mai jos decît voi si asta và dà satisfactii incredibile. Vedeti strategia ? Cineva este deasupra voastrà; ceea ce creeazà gelozie, mizerie, suferintà, ummilintà, un sentiment de ràu, ceea ce nu và face sà dovediti mentalului cà sînteti om pe deplin. In timp ce ceilalti continuà sà se miste, voi v-ati oprit. Aceasta và face sà và simtiti ràu, fàrà sens, nefolositor, o umbrà pe pàmînt si nimic mai mult. Doar aceasta este cazul în care sàriti de pe scarà si spuneti celorlalti de pe scarà sà meargà unde doresc. Dar nu puteti sàri pentru cà mai sînt oameni sub voi; atît cît puteti vedea sînt rînduri sub voi si rînduri sub ei. Aceasta và dà o mare satisfactie, un sentiment mare cà ati întrecut atîtia oameni; cà nu sînteti pe deplin nefolositor. Ati dovedit cà aveti o oarecare putere a vointei si cà nu sînteti o càzàturà; acesti oameni de sub voi sînt destui pentru a dovedi aceasta . Acum sînteti într-o dilemà . De cîte ori và uitati în sus, o groazà de mizerie coboarà în voi; de cîte ori và uitati în jos, o mare satisfactie và înconjoarà . Acum, cum puteti sàri de pe scarà ? Pentru cà sàrind de pe ea, veti sàri peste amîndouà. Nimeni nu va mai fi deasupra voastrà, dar nimeni nu va mai fi dedesubtul vostru; si veti fi làsat singur dacà sàriti. Aici pe scarà sînteti cu toatà lumea, cu o parte a soietàtii, a culturii, a civilizatiei – si este doar problema unui mic efort, si oamenii vor continua sà và spunà, "Bravo, continuà !" Nu fii deprimat, nu fi pesimist, ràmîi optimist. Noaptea nu te va pierde pentru totdeauna. Ei vor continua sà-ti spunà "Cînd noaptea este foarte adîncà, dimineata este aproape deci nu-ti fie fricà de întuneric, de càdere. "Iti vor da 1001 de exemple...". Pàrintii continuà sà ne învete încà din copilàrie, "Uità-te la bàiatul vecinilor nostri - a iesit primul la scoalà, colegiu sau universitate...Si aici este o logicà, o logicà simplà: dacà nu te simti superior, nu te poti simti inferior. Amîndouà vin împreunà, merg împreunà. Dacà arunci una, nu o poti salva pe cealaltà. Dacà nu te simti superior în fata nimànui, cum ai putea sà te simti inferior ? Te poti simti doar tu însuti . M-am gîndit intotdeauna la toti acesti oameni - Alexandru cel Mare, Tamerlan, Napoleon Bonaparte. De ce sà învàtàm copii inocenti despre acesti oameni ? Pentru a crea în ei dorinta de a fi cuceritori, a fi bogati, a fi presedinti, a fi ministri,a nu fi ei însisi. Nimeni nu và învatà sà fiti voi însivà. Si ei creeazà gelozie. Alexandru cel Mare - ce este mare în acest om ? Si de ce trebuie sà pàstràm vii numele lui Nadirshah, Tamerlan si Genghis Khan ? Doar criminali, cei mai mari criminali pe care lumea i-a cunoscut. Micii criminali và trimit la moarte, iar marii criminali và fac istoria . I-am spus profesorului meu de istorie: "Istoria dvs. este o istorie a crimei si încercati sà faceti pe oricine criminal. Nu puteti gàsi cîteva fàpturi umane inocente si sà ne învàtati cà ei erau oameni autentici, reali ?" Dar nu, istoria întregii omeniri ar trebui aruncatà la toaletà, asa am putea începe sà fim altfel. Asa am putea fi noi însine - pentru cà nu ar mai exista comparatie... Da, este posibil ca într-un domeniu sà stii mai mult, iar altcineva sà stie mai putin. Intr-o directie puteti fi mai talentat, într-o altà directie altcineva poate fi mai talentat. Aceasta aratà doar cà oamenii sînt unici, cà au calitàti diferite.Dar fiecare individualitate are stadiul ei incomparabil. Nu am crezut niciodatà despre cineva cà este inferior; nu am crezut niciodatà despre cineva cà este superior. Eu sînt eu însumi, tu esti tu însuti. Comparatia nu apare. Dar toti copiii sînt fortati sà fie în competitie, sà compare si în mod natural gelozia apare pentru cà cineva reuseste si tu nu reusesti. Cineva obtine acele lucruri pe care tu nu le obtii... Gelozia nu trebuie prività ca un fapt simplu - cà ai fost învàtat sà te vezi inferior cuiva, sau ca superior cuiva. Si astfel ai devenit atît de inconstient de ea incît judeci în mod constant oamenii ca inferiori, ca superiori, ca buni sau rài, corecti sau incorecti . Nu judeca . Oricine este doar el însusi . Acceptà-l pe celàlalt asa cum este .
Osho

VREAU SA STI CA...

Inteligenta, fara dragoste, te face pervers.
Justitia, fara dragoste, te face dur.
Diplomatia, fara dragoste, te face ipocrit.
Succesul, fara dragoste, te face arogant.
Bogatia, fara dragoste, te face avar.
Ingaduinta, fara dragoste, te face dependent.
Saracia, fara dragoste, te face orgolios.
Frumusetea, fara dragoste, te face ridicol.
Autoritatea, fara dragoste, te face tiran.
Munca, fara dragoste, te face sclav.
Simplitatea, fara dragoste, iti ia din valoare.
Politica, fara dragoste, te face egoist.
Credinta, fara dragoste, te face fanatic.
Crucea, fara dragoste, se transforma in tortura.
Viata, fara Dragoste... nu are nici un sens !
DRAGOSTEA ESTE TOTUL.
...TE IUBESC!

AFORISME DESPRE COMUNICARE

[25.06.2009]

Aforisme despre comunicare

* Piatra de temelie a unei comunicari bune este credinta ca fiecare fiinta umana este unica si valoroasa. (Autor necunoscut)
* Comunicarea duce la comunitate, adica la intelegere, colaborare si pretuire reciproca. (Rollo May)
* Cu cat mai avansate si mai eficiente sunt mijloacele noastre de comunicare, cu atat comunicam mai putin. (Joseph Priestley)
* Fiecare cuvant pe care il spui, se va intoarce la tine. (Christian Larson)
* Daca vrei ca un om sa devina dusmanul tau, spune-i simplu "Nu ai dreptate!" Metoda lucreaza intotdeauna (Henry Link)
* Daca spui ceea ce gandesti, nu te astepta sa auzi numai ce-ti place (Malcolm Forbes)
* Cuvintele bune sunt usor de spus, dar ecourile lor sunt cu adevarat nesfarsite. (Maica Teresa)
* Un cuvant bun iti poate tine de cald timp de trei luni de iarna (Proverb japonez)
* Atunci cand oamenii vorbesc, asculta-i cu toata fiinta ta. Majoritatea oamenilor nu-i asculta niciodata pe ceilalti. (Ernest Hemingway)
* Metoda fundamentala si cea mai puternica de a te conecta cu alta persoana este de a o asculta. A o asculta cu atentie- si atat. Probabil ca cel mai valoros lucru pe care il putem darui celorlalti este atentia noastra. O tacere incarcata de iubire are o putere de vindecare mult mai mare si creaza legaturi mai puternice decat cuvintele cele mai bine intentionate.(Rachel Naomi Remen)
* Este sarcina cunoasterii de a vorbi, si este privilegiul intelepciunii de a asculta. (Oliver Wendell Holmes)
* Daca exista vreun mare secret al succesului in viata, acesta consta in capacitatea ta de a te pune in locul altui om si de a intelege lucrurile din punctul lui de vedere- la fel si din al tau. (Henry Ford)
* Pare de neinteles ca intr-o societate cu mijloace hiperdezvoltate de comunicare, de cele mai multe ori ne lipsesc ascultatorii. (Erma Bombeck)
* Imi amintesc mie insumi in fiecare dimineata ca tot ce voi spune eu nu ma va invata nimic. Daca vreau sa invat, pot face asta doar ascultand. (Larry King)
* Tacerea spune uneori cel mai mult. (Emily Dickinson)
* Poti sa minti cu cuvinte, dar si prin tacere.(Adrienne Rich)
* Una din cauzele primare ale tuturor necazurilor din lumea de azi este aceea ca oamenii vorbesc prea mult si gandesc prea putin. Ei actioneaza impulsiv fara sa gandeasca. Eu incerc intotdeauna sa ma gandesc inainte de a vorbi. (Margaret Chase Smith)
* Atunci cand tratezi cu oamenii, aminteste-ti ca nu ai de a aface cu creaturile logicii, ci cu cele ale sentimentelor. (Dale Carnegie)
* Nu inseamna ca daca poti vorbi elocvent, chiar ai si ceva de spus. (Michael P. Hart)
* Daca trebuie sa vorbesc 10 minute, am nevoie de o saptamana de pregatire, daca vorbesc 15 minute- imi trebuiesc trei zile, pentru jumatate de ora- doua zile,iar daca am o ora de vorbit, sunt gata sa incep acum. (Woodrow Wilson)
* Cele mai importante lucruri sunt cel mai greu de spus, fiindca cuvintele le micsoreaza. (Stephen King)

Puterea rugaciunii.

Oamenii pot să se vindece într-adevăr în biserici atunci când ating sfintele moaşte sau sanctuarele. Oamenii de ştiinţă din Petersburg au dovedit-o şi au descoperit şi mecanismul „material” al acestui fenomen divin.[1]

„O rugăciune este un remediu puternic”, spune Valeri Slezin, şeful Laboratorului deNeuropsihofiziologie al Institutului de Cercetare şi Dezvoltare Psihoneurologică Bekhterev din Petersburg . „Rugăciunea nu numai că reglează toate procesele din organismul uman, dar ea repară şi structura grav afectată a conştiinţei.”Profesorul Slezin a făcut ceva de necrezut - a masurat puterea rugăciunii.

El a înregistrat electroencefalogramele unor călugări în timp ce se rugau şi a captat un fenomen neobişnuit - „stingerea” completă a cortexului cerebral. Această stare poate fi observată numai la bebeluşii de trei luni, atunci când se află lângă mamele lor, în siguranţă absolută. Pe masură ce persoana creşte, această senzaţie de siguranţă dispare, activitatea creierului creşte şi acest ritm al biocurenţilor cerebrali devine rar, numai în timpul somnului profund sau al rugăciunii, aşa după cum a dovedit omul de ştiinţă. Valeri Slezin a numit aceasta stare necunoscută „trezie uşoară, în rugăciune” şi a dovedit ca are o importanţă vitală pentru orice persoană. Este un fapt cunoscut că bolile sunt cauzate mai ales de situaţii negative şi afronturi care ne rămân înfipte în minte. În timpul rugăciunii, însă, grijile se mută pe un plan secundar sau chiar dispar cu totul.

Astfel, devine posibilă atât vindecarea psihică şi morală cât şi cea fizică. Slujbele bisericeşti ajută şi ele la ameliorarea sănătăţii.

Inginera şi electrofiziciana Angelina Malakovskaia, de la Laboratorul de Tehnologie Medicală şi Biologică a condus peste o mie de studii pentru a afla caracteristicile sănătăţii unor enoriaşi înainte şi după slujbă. A rezultat că slujba în biserică normalizeaza tensiunea şi valorile analizei sângelui. Se pare că rugăciunile pot să neutralizeze chiar şi radiaţiile. Se ştie că după explozia de la Cernobîl, instrumentele de masură pentru radiaţii au arătat valori care depăşeau capacitatea de măsurare a instrumentului. În apropierea Bisericii Arhanghelului Mihail, însă, aflată la patru km de reactoare, valoarea radiaţiilor era normală.

Oamenii de ştiinţă din Petersburg au confirmat, cu ajutorul experimentelor efectuate, că apa sfinţită, semnul Crucii şi bătutul clopotelor pot să aibă, de asemenea, proprietăşi vindecătoare. De aceea, în Rusia, clopotele bat întotdeauna în cursul epidemiilor. Ultrasunetele emise de clopotele care bat omoară viruşii de gripă, hepatită şi tifos. Proteinele viruşilor se încovoaie şi nu mai poartă infecţia, a spus A. Malakovskaia.

Semnul crucii are un efect şi mai semnificativ: omoară microbii patogeni (bacilul de colon şi stafilococi) nu numai în apa de la robinet, ci şi în râuri şi lacuri. Este chiar mai eficientă decât aparatele moderne de dezinfecţie cu radiaţie magnetică.Laboratorul ştiinţific al Institutului de Medicină Industrială şi Navală a analizat apa înainte şi după sfinţire. A rezultat că dacă se citeşte rugăciunea Tatăl Nostru şi se face semnul Crucii asupra apei, atunci concentraţia bacteriilor dăunătoare va fi de o sută de ori mai mică. Radiaţia electromagnetică dă rezultate mult inferioare. Astfel, recomandările Ortodoxe de a binecuvânta orice mâncare sau băutură nu au numai o valoare spirituală, ci şi una preventivă. Apa sfinţită nu este numai purificată, ci ea îşi schimbă şi structura, devine inofensivă şi poate să vindece. Aceasta se poate dovedi cu aparate speciale.. Spectrograful indică o densitate optică mai mare a apei sfinţite, ca şi cum aceasta ar fi înţeles sensul rugăciunilor şi l-ar fi păstrat. Aceasta este cauza acestei puteri unice de a vindeca. Singura limită este că vindecă numai pe cei credincioşi. „Apa „distinge” nivelul de credinţă al oamenilor.”, spune A. Malenkovskaia.Atunci când un preot sfinţeşte apa, densitatea optică este de 2,5 ori mai mare, atunci când sfinţirea este efectuată de o persoană credincioasă laică, numai de 1,5 ori mai mare, dar cu un om botezat şi necredincios, fără cruce la gât, schimbările au fost nesemnificative.[1] De fapt, după cum se va vedea, au fost capabili să măsoare unele efecte, dovedind cu mijloacele ştiinţifice actuale ceea ce Sfinţii Părinţi ştiu, prin experinţă, de 2000 de ani, dar „mecanismul”, fiind divin, nu poate fi explicat în termeni omeneşti. (N.T.)